reklama

O reality show (Úvod)

Je to móda. Doslova ošiaľ. Sú spoločnou témou pre bulvár a seriózne printy. Je to výstrelok posledných rokov alebo je ich história staršia ako sa nazdávajú zaručení experti?:)

Písmo: A- | A+
Diskusia  (1)

V prvom rade. Jeden významný francúzsky mysliteľ, ktorého meno pre krátkosť času nebudem spomínať:), použil prvú známu reality show ako príklad pre popis novej mediálnej reality. Nebudem tu rozmieňať na drobné filozofické tézy. V stručnosti popíšem, o čo išlo. Istá americká televízia ešte v roku 1974 pripravila projekt "dokonalého dokumentu" o bežnej americkej rodine. Bola to obyčajná rodina patriaca k typickej strednej vrste, ktorú sociológovia s obľubou považujú za základ občianskej spoločnosti. Zabehané dráhy správania sa však prítomnoťou televíznych kamier vychýlili viac ako sa čakalo a rodinku po pár mesiacoh čakal krach "na všetkých frontoch". Treba povedať, že v tom čase bol televízny trh iný ako dnes, aj keď družicové real-time prenosy už vstúpili do druhej dekády svojej existencie. V tomto prípade je však dôležité to, že esencia reality-show spočíva v onom čaru snímania kamery. Ak si pamätáte na Svěrákov film Akumulátor, v ktorom televízne svetlo vyciciavalo energiu z ľudí a prenášalo ju na virtuálne klony, s kľudným svedomím (aj keď s jemným pritiahnutím za vlasy) môžeme dať Svěrákovi za pravdu. V momente, ako človeka po tvári hladí objektív kamery, mení sa na herca a do svojej interakcie so svetom zapája niečo, čomu herci hovoria predstieranie. Podľa tejto tézy teda neexistuje čistý dokumentárny film, pretože v okamihu, keď ste snímaný, dávate svojej prirodzenosti jasné "zbohom" a hráte podľa iných pravidiel. Práve preto je zamieňanie "reality show" s nulovým stupňom štylizácie nezmysel. Možno to pridobniť k syndrómu bieleho plášťa, ktorý pozná každý pri meraní krvného tlaku na lekárskej kontrole. Vždy bude vyšší, pretože ste v určitom očakávaní a to Vás v istom smere rozrušuje. Ak ste sa niekedy zúčastnili televíznej diskusie, rovnako ste si na sebe mohli všimnúť známky nervozity a možno sa mnohí z vás radšej vzdali príležitosti povedať svoj názor iba preto, aby ste sa nestali hlavnými aktérmi trapasu "on air". Médiá ovplyvňujú naše životy viac, ako si myslíme a vyhlasovať im vojnu nemá žiadny zmysel. Mimochodom: "reality-show" v pravom slova zmysle slovenský televízny trh ešte stále nezažil. Som zvedavý, čo príde potom:) (pokračovanie nabudúce)

Michal Németh

Michal Németh

Bloger 
  • Počet článkov:  9
  •  | 
  • Páči sa:  0x

filmový copywriter:) Zoznam autorových rubrík:  MĚDIÁFILMSúkromnéNezaradené

Prémioví blogeri

Martina Hilbertová

Martina Hilbertová

49 článkov
Zmudri.sk

Zmudri.sk

3 články
Juraj Karpiš

Juraj Karpiš

1 článok
Yevhen Hessen

Yevhen Hessen

20 článkov
Matúš Sarvaš

Matúš Sarvaš

3 články
Pavol Koprda

Pavol Koprda

10 článkov
reklama
reklama
SkryťZatvoriť reklamu