reklama

Načo je komu televízia?

„Povedala by si mi, prosím, ako sa stadeto dostanem?“ „Záleží na tom, kam sa chceš dostať,“ odpovedala jej mačka. „To je mi jedno,“ Alica na to. „Nuž, tak je jedno, kade pôjdeš,“ povedala mačka „ – Len aby som sa dakde dostala,“ vysvetľovala Alica. „Ale to sa iste dostaneš,“ povedala mačka, „len musíš dobre kráčať.“ Lewis Carroll: Alica v krajine zázrakov

Písmo: A- | A+
Diskusia  (1)
Obrázok blogu

V poslednom čase sa veľa rozpráva o verejnoprávnych médiách. Či skôr: rozpráva sa o Slovenskej televízii. Aj keď sa povedalo veľa, v skutočnosti sa nepovedalo takmer nič. Takže pekne po poriadku.

Vo vedení televízie ani jeden riaditeľ neprežil vlastný pokus o reformu. Alebo skôr to, čo reformou iba nazýval. Prvá skutočná reforma sa totiž deje až posledné dva roky. Ak by sme pokračovali v "Alenke", vždy sme niekam kráčali, ale bez vedomia o tom, kam sa chceme dostať. A okrem toho sme ani nekráčali dobre. STV sa za posledných desať rokov stala terčom posmechu. Dokonca sa objavovala v zľudovených anekdotách a stala sa reprezentáciou nudy. Vezmime si na pomoc analógie. Film a najpopulárnešiu hru, futbal. Film stál na začiatku kinematografie a zčasti aj televízie. Film nakrúca tím ľudí. Tak ako aj futbal hrá tím hráčov. Čím je zohratejší, tým su jeho šance na úspech väčšie. Ak má k kispozícii kvalitný scenár, alebo herný plán, tým je jeho film(hra) príťažlivejší(a), úspešnejší(a) a obstojí v konkurencii ostatných filmov, či herných plánov. Máme teda ďalší predpoklad, ktorým je tím. Tím sa ďalej skladá z hráčov. Každý má svoju úlohu (funkciu) a spoločne vytvárajú určitý celok. Dostávame sa k trénerovi (režisérovi, či dramaturgovi), ktorý musí do tímu získať takých hráčov, ktorých spojenie vytvorí pozitívnu atmosféru, radosť z hry (tvorby) a optimálne nastavenie súčinnosti rôznych funkcií. Máme za sebou prvé kľúčové ťahy (racionalizácia, zoštíhlenie, snaha o zvýšenie efektívnosti výroby). Tí, čo prežili by sa mali snažiť vytvárať tímy. Ešte nám chýba motivácia. Teda bezprostredné hodnotenie, ktoré je motivujúce dvojakým spôsobom. Svojou výškou a samozrejme rozličným stupňovaním za kvalitu výkonu. Vytvorili sme teda ďalšiu analógiu. Potvrdili sme, že jedným z rozhodujúcich motivujúcich faktorov je ohodnotenie v závislosti od toho, aké výkony podávam. Uvažujme ďalej: ak je motiváciou plat, potom verejnoprávna televízia v súčasom ekonomickom stave v porovnaní s komerčným sektorom nemá šancu. Na druhej strane, verejnoprávna televízia disponuje tým, čím nikto z komerčného sektora. A drží v rukách zásadný tromf, ktorý by mal prebiť všetky ostatné. Môže poskytnúť tvorivým zložkám najväčšiu slobodu. Pre tvorivého človeka motivácia par excellance. Prichádzame k jadru veci. Ale nie tak rýchlo...

Vedenie STV, súdiac podľa posledných káuz, podľa všetkého rezignovalo na tímy a snaží sa oslovovať už sformované tímy v externom prostredí. Pragmatická voľba, ktorá by mala priniesť efekt skôr. Vytvoriť dobrý tím totiž nejaký čas trvá. Na druhej strane, v STV stále pracujú ľudia, ktorí nie sú externé prostredie. Sú to ľudia, ktorí sú zamestnancami Slovenskej televízie. Najmä však, sú to ľudia. Každý z nich má určité kvality. Je na vedení, ktorých si ponechá a ktorým dá zbohom. Tí, ktorých si ponechá, predpokladám, majú kvality. Kvalitu musíte od ľudí požadovať. Musíte ich k nej viesť. Ak však niečo chcete dostať, musíte aj niečo dávať. Ľudia jednoducho majú svoje potreby, s ľudmi musíte pracovať, rozumieť ich potrebám, rešpektovať ich pocity a názory. To je základ fungujúceho podniku. Vnútorná konkurencia, dôsledná motivácia a pozitívne príklady. Inými slovami: správna personálna politika. To je však vnútorná záležitosť podniku, ako docieli optimálny stav. V prvom rade je dôležité (a práve to neexistuje), aby verejnosť mala nejaké očakávanie, určité preferencie, čo za službu si vlastne formou koncesionárskych popatkov chce(a či vôbec o takú službu stojí) platiť. Vysielanie formátu Pop Idol a dôsledná orientácia Jednotky na sledovanosť totiž vyprovokovala diskusiu . Konečne!

Verbálny súboj kompetentných v sebe nesie rozpory, ktorý poukazujú k hlbokému nepochopeniu toho, čo to vlastne televízia je. Poukážme na, domnievam sa, tri najpodstatnejšie . Prvý: Televízia odráža skutočnosť, reflektuje ju a prináša o nej pravdivý, objektívny obraz. A pritom je to naopak. Televízia vytvára vlastnú skutočnosť, ktorá pochádza z našej skutočnosti. Nereflektuje ju, ale ju transformuje podľa svojich potrieb. V druhom rade: Hovoríme o poslaní, identite, verejnej službe. Neustále tu panuje predstava, že verejnoprávna televízia by mala byť učiteľom. Ľudia však očakávajú, aby bola bavičom. Poslednou dôležitou rovinou rozporu je ignorácia faktu, že „teleskutočnosti“ si navzájom konkurujú. A konkurujú si práve tým, ako dokážu ľudí zaujať. Pokúsme sa teraz tieto tri rozpory vysvetliť bližšie. Ale až v pokračovaní...:)

Michal Németh

Michal Németh

Bloger 
  • Počet článkov:  9
  •  | 
  • Páči sa:  0x

filmový copywriter:) Zoznam autorových rubrík:  MĚDIÁFILMSúkromnéNezaradené

Prémioví blogeri

Juraj Karpiš

Juraj Karpiš

1 článok
Juraj Hipš

Juraj Hipš

12 článkov
Post Bellum SK

Post Bellum SK

74 článkov
Iveta Rall

Iveta Rall

87 článkov
Martina Hilbertová

Martina Hilbertová

49 článkov
reklama
reklama
SkryťZatvoriť reklamu